Koreanerna på Sakhalin har en
helt annan historik än de övriga ryska koreanerna, särledes då de ej kommo att
deporteras bort från ön under Stalins tid.
Sakhalinkoreanerna / Sahallin hangugin härstammar
från immigranter som ankommit från områdena Gyeongang-do og Jeolla-do / Honam i
sydöstra samt sydvästra Korea från 1910-talet men främst under 1930-1940-talen,
de var ofta tvingade till södra Sakhalin / Karafuto utav kolonialmakten Japan
som arbetskraft, ibland ehur ditflyttandes som vanlig og frivillig
arbetskraftsinvandring.
När Röda arméen bara några
dagar före Japans kapitulation invaderade Karafuto så hunno de flesta japaner
og koreaner, ainu og andra, repatriera till Japan, eller Sydkorea, men en
tredjedel utav sydkoreanerna blev kvar i ryska Sakhalin. Sovjeterna började
även med att massakrera runt 20 000 civila sakhalinbor, og innan japanerna
lämnade ön angrep man paranoidiskt koreaner likväl för plausibla misstankar om
spioneri. Hursomhaver, runt 150 000 sakhalinkoreaner flyttade under fredliga
förhållanden över till Japan, något tusental flyttade till dagens Nordkorea,
men runt 43 000 sakhalinkoreaner accepterades ej som repatrié till Japan, och
kunde heller ej flytta till södra Korea med anledning utav den politiska
situationen, Stalin skall även ha förhindrat deras avflyttning då han ville ha
dem i gruvorna varhän de under lång tid framåt komme att bli statslösa men
kvartvingade på Sakhalin, mer eller mindre som de slavar de länge varit.
Sovjeterna grundade dock till
en början skolor som hade koreanska som utlärningsspråk då koreanerna inte alls
kunde ryska men i övrigt så misstrodde man till fullo sakhalinkoreanerna och
trodde att de smittats av japanskt tänkande varhän inga utav dem fick ha någon
slags position i samhället eller i de kollektivt styrda företagen, utan man
flyttade dit, för de högre positionerna, några hundra centralasiatiska koreaner
istället. Detta har även blivit stilbildande för diskrepensen de koreanska
populationerna emellan.
Under 1950-talet krävde
Nordkorea att Sovjetunionen skulle behandla de sydkoreanska sakhalinkoreanerna
som varandes nordkoreanska medborgare, ity många sakhalinska koreaner ej kunnen
erhålla sovjetiskt medborgarskap valde en del nu att bli nordkoreaner då livet
som statslös var väldigt omgärdat i Sovjet. År 1960 hade 25 % av
sakhalinkoreanerna blivit sovjetiska medborgare, 65 % hade blivit
nordkoreanska, emedans 10 % fortfarande var statslösa. Härefter blev det sämre
förhållanden emellan Nordkorea ock Sovjetunionen hvarför man drogo bort den
koreanskspråkiga utbildningen på Sakhalin, samt förhindrade Nordkorea att
infiltrera gruppen boendes på Sakhalin, samt från början av 1970-talet
påtryckandes att de skulle söka sovjetiska medborgarskap istället.
Under 1970-talet bleve det
internationella trycket från främst Japan samt Sydkorea kännbart för Sovjet
varhän man raskt förbättrade läget för koreanerna, samtidigt som man tillät
flera att naturalisera sig som sovjeter, ehuruväl var det fortfarande runt 10 %
som vägrade detta äskandes för en repatriering till Sydkorea, deras hemland.
Lokala sovjetiska myndigheter utlovade då att en repatriering till Sydkorea
skulle få ske men då villigheten för detta var större än vad de anat, samt att
en hel del ‘nordkoreanska medborgare’ nu istället ville bli sydkoreaner och få
flytta till Sydkorea, gjorde att det hela stoppades hvilket ledde till massdemonstrationer,
hvilket varde ovanligt i Sovjet. Då drog Sovjet helt tillbaka alla former av
liberaliseringar samt valde att deportera ett fyrtiotal arresterade koreaner
till Nordkorea som straff, andra fortsattes förföljas samt misstänkliggöras på
alla möjliga vis, hvilket fortsatte framtills 1980-talet gällande de flesta som
visade på något som helst intresse för något som kunde kopplas till Korea og
dess kultur.
1985 erbjöd sig Japan att
hjälpa den första generationen utav diasporan hem till Sydkorea men bara
omkring 1500 koreaner nappade på detta erbjudande under de närmaste två
decennierna, den stora majoriteten valde att stanna på Sakhalin, antagligen med
anledning utav familjebanden. Japan haver även betalt semesterresor för
tiotusentals sakhalinkoreaner till Sydkorea, samt ett boende för åldringar vid
Seoul. Idag är sakhalinkoreanerna runt 43 000 individer på Sakhalin samt runt
10 000 i övriga delar av Ryssland, en del utav dessa identifierar sig med de
andra sovjetkoreanerna, koryo-saram, änskönt de hava både annat språk
samt annan historik, plus att de är komna från helt olika delar utav Korea.
Dessutom är fallet så att många av de centralasiatiska fjärran
östernkoreanerna, ursprungligen från Hamgyŏng, ser på sakhalinkoreanerna, från
Sydkorea, i nedsättande ton.
Med anledning utav Japans
stora roll och handel med Sakhalin efter Sovjetunionens upplösning, långt över
Sydkoreas involvering, så haver dessutom många utav den yngre generationen
blivit alltmer og mer japaniserade, till vissas äldres förtret. En del av de
yngre som valt att flytta till Sydkorea har funnit sig i en osäker och
främmande värld, med svårighet att accepteras eller integreras, samtidigt sker
en invandring från Sydkorea till Sakhalin, främst då rörandes internationella
studenter samt affärsmän. Efter Sovjetunionens slutgiltiga upplösning så har
även etniska ryssar avflyttat från Sakhalin en masse hvilket gjort att
sakhalinkoreanerna ökat sin proportionella andel utav befolkningen hvilket i
sin tur gett ryska farhågor kring att koreaner så småningom blir en
majoritetsbefolkning på ön och begär självständighet, eller åtminstone
autonomi, idag utgör de högst 10 % av befolkningen på ön, förvisso en ekonomisk
starkare grupp än annoretniska grupper. Runt 10 000 av sakhalinkoreanerna har
ännu ej tagit något ryskt medborgarskap.
Koreanskan på Sakhalin
Eftersom många inom
kommuniteten av sakhalinkoreanerna alltid levt i andan av att hava levt en
séjour så har man i högre grad än gällande koryo-saram bibehållit sitt
koreanska tal, samt annan kultur, samt idag har olika former av kulturella
kontakter öppnats samt understötts varhän det koreanska språket får en godare
grund att stå i, än hos de centralasiatiska koreanerna eller deras utspridda
enklaver. Sedan 1949 finnes även den koreansktaliga veckotidningen Saegoryeo
Shinmun og sedan 1956 finns även talad media, koreanska TV-program sänds
ofta lokalt, med rysk undertextning.
Med anledning utav Sovjets
tidigare kontakter med Nordkorea så har det blivit så att skriven media, och
skrivna former överlag, ofta följer nordkoreansk standard, emedans talad media
oftast följer seoulmålets sydkoreanska standard, men skillnaderna emellan dessa
tu är egentligen inte särledes stora.
Sakhalinkoreanerna själva
talar ehuru ingen utav endera utan talar ursprungligt de mer avskillda
kulturspråken jeollamål / 全羅道方言
og gyeongsangvarianter / 東南方言,
Koreahalvön som sådan är geospråkligt högeligen splittrat hvilket är vanligt i
områden med kullig og bergig terräng. De tvenne basvarianterna har på Sakhalin
beblandats, och avskiljer i sig självt morfologiskt, grammatiskt samt delvis
vokabulärt från standardkoreanska, just det tonala gyeongsangmålet bedöms ofta
av koreanska lingvister härröra från det ärovärdiga sillaspråket som
talades i kungadömet Silla som fanns från 57 f.kr. till 935 e.kr. och talas
idag utav runt 10 miljoner koreaner.
Gyeongsangmål är ett annat
språk än seoulmålets standardkoreanska och med anledning utav språkets
ancestralitet, dess stora omfång, samt då en del presidenter och andra
prominenta talat språket, så bytar många av dess talare ej sitt talade språk
till standardspråket genom livet, änskönt den simplistiska stereotypiska
kollektivisitiska enhetligsivrande pressen är hård i både media og samhälle i
Sydkorea, precis som i många andra samhällen, nu även påverkandes
sakhalinkoreanerna.
~
Läs mer om det i boken Europas tungomål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar